Hvordan holder du fokus? opbyg selvværd og kærlighed – del 2

Fokus kræver energi – og den har du kun en vis portion af hver dag.
Så pas rigtig godt på den!

Det er ligesom med penge. Hvis du bruger dine penge på noget, kan du ikke bruge de samme penge på noget andet også. Kun hvis der er penge på din konto, kan du bruge. Hvis der ikke er, må du først skaffe nogle. Sådan er det også med din fokus energi.

Sidst så vi på det overordnede omkring at holde fokus og hvilken betydning det har for dit selvværd og (kærligheds) liv. I dag får du nogle konkrete ting, som hjælper dig med at holde dit fokus.

Hver gang du skal træffe et valg / tage stilling / vurdere noget,
så koster det af din fokusenergi!

Og det gør du hele tiden hele dagen, eksempelvis:

  • når du læser mails! Bare det at beslutte dig for, om du vil åbne mailen koster. Derfra skal du beslutte dig for, om du skal svare, om det skal være nu og hvad du skal svare. Hver gang dine øjne scroller ned over din indbakke, bruger du energi til at tage stilling til, hvad du skal og ikke skal

  • når du er på de sociale medier! Du tror måske, at du slapper af og har en pause, når du kigger på opslag. Men læg lige mærke til det, næste gang du eksempelvis er på Facebook. Det kræver energi at se opslag – ligesom med mails. Selv helt uskyldige opslag med små kattekillinger koster: Du skal beslutte dig for, om du vil se videoen, om du vil like (og nu flere “følelser” at vælge imellem), om du vil dele og tagge osv.
    Og så er der alle de opslag, som sætter dine vurderinger, følelser og tanker igang. Det kræver endnu mere af energien


  • når du er færdig med noget og skal videre til næste ting på din to-do-liste. Så skal du beslutte dig for: “Hvad skal jeg nu”, hver gang. Med mindre du har lavet din plan (se senere)

  • når du overvejer et burde – om du vil gøre noget, som du (i dit eget univers) ikke bør gøre – eller noget, som du (i dit eget univers) burde gøre. Eksempelvis når du overvejer at spise et stykke chokolade, eller om du skal løbe den tur, eller du skal gøre rent eller…

  • når du tænker kritiske tanker – uanset om du gør det i forhold til dig selv eller andre

  • når du vurderer – ja, eksempelvis bare at læse dette indlæg, når jeg herunder stiller dig et spørgsmål:

Selvom det lige nu bruger af din energi, så tyg lidt på dette spørgsmål og skriv ned: Hvilke er dine 3 største fokus-energi slugere?

Mine egne 3 største fokus-energi slugere er på en klar førsteplads Facebook, nr. 2 er også Facebook og nr. 3 er e-mails.

Struktur er nummer ét til at hjælpe dig til at spare på din fokusenergi, ganske enkelt fordi det sparer på dine beslutninger. Du kan derfor meget bedre holde dit fokus til at skabe det liv, du virkelig ønsker dig. Og gør dig stjernetilfreds med dig selv!

Med andre ord:

Struktur – og diciplin til at følge den – er vejen til din frihed!

Strukturer din tid kærligt:

  1. Start med at lave de ting, som er vigtigst for dig. Vigtigst set i lyset af, hvad der betyder mest for dig i det store billede. Som du vil være glad for, du gjorde, når du kigger tilbage om 5-10-20-50 år…som fører dig hen mod din vision (som du lavede i sidste indlæg)
    Så er du sikker på at nå de ting.
    Man kan sjældent nå alt, det kan du nok heller ikke.
    Det er afgørende for dit selvværd, din kærlighed og din tilfredshed, at du når de ting, som betyder mest for dig. Og ikke bare de ting, der haster – eller som andre rykker dig for.

  • Prioriter derfor de 3 vigtigste ting du vil nå i løbet af dagen, så du gør disse først – både på arbejdet og dit privatliv. Så du får gjort det, der virkelig betyder noget for dig.
    Sørg for at du allerede dagen/aftenen ifør beslutter dig for, hvilke (højest) 3 ting, du vil prioriterer i morgen.


  • Brug 50:10, når du arbejder. Det vil sige du skal arbejde fokuseret 50 minutter og holde 10 minutters pause. Brug et æggeur eller timer til at tage tid helt konkret på begge dele. Det er magi. Men du skal prøve det, før du tror det. Eller det skulle jeg i hvert fald. Til gengæld har det skærpet mit fokus og udryddet overspringshandlinger væsentligt. Selvom jeg stadig kan føle mig lidt fjollet, at jeg skal have et ur til at hjælpe mig med at holde fokus. Men sådan fungerer vores hjerne bare 😉
    Måske er det ikke helt tilfældigt, at i skolen er en lektion 45 min. og frikvartet er 10 min.


  • Øv dig i at sige nej til de andre ting, som ikke er så vigtige for dig. Når andre spørger dig, så start med at sige nej – eller “Det skal jeg lige tjekke med min kalender / det vil jeg lige overveje!/jeg vender tilbage imorgen og svarer dig”


  • Spørg dig selv: Hvad er vigtigst her? og ikke nødvendigvis hvad der haster! Du kan ikke nå alt til et 12 tal både mht din karriere, familie, venner og fritid. Øv dig i at skelne mellem forskellen på: ”Jeg burde være…” og ”Jeg vil være…”. Spørg dig selv: Hvad vil jeg – hvad ønsker jeg dybest set? Hvordan passer det med mine værdier?

Kort og godt:

Træf færre valg ved at strukturere din dag. Så kan du fokusere på det, der er vigtigst for dig!

Fredag d. 1. april får du mine bedste tip til, hvordan du får mere fokus energi.

En tanke om "Hvordan holder du fokus? opbyg selvværd og kærlighed – del 2"

  1. Pingback: Sådan får du mere fokus energi og mindre stress | Connie Kragelund

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *