Boost dit selvværd i en travl hverdag – 4. tip

Vi fødes ind i verden med et behov for at blive set, hørt og forståede. Det gør forældre automatisk. Som regel. Hvis de evner det. Det gør de især, hvis de selv er blevet hørt, set og forståede.

Når vi bliver set, hørt og forståede – så kan vi tage de sider af os selv til os, som marts april 2015 027bliver set, hørt og forstået. Det gælder også, når vi er blevet voksne. Vi føler os elskede og selvværdet vokser. Eller sagt på en anden måde: Så kan vores nervesystem rumme de dele af os.
(Det er 80 % af det, som virker, når man går i terapi)

Det er uhyggeligt almindeligt, at mennesker ikke har fået denne nærhed, forståelse og kærlighed nok som børn eller senere hen i livet. Selvværdet bliver derfor ikke fuldt udviklet. Jeg oplever det ofte hos klienter.

Forældrene har ofte gjort deres bedste, ud fra deres evner og omstændigheder. Men selv de bedste intentionen virker kun, hvis man kan gøre det i praksis.

Hvis vi ikke bliver set, hørt og forståede (nok), kan vi ikke helt være os selv. Være den vi virkelig er. Det går ud over selvværdet.

Derfor kan dit selvværd halte – selvom du VED, at dine forældre elskede/elsker dig.
Hvis de var stressede, da du var barn. Sygdom, depression, dårligt parforhold mm. hos dine forældre kan give samme virkning. Nærværet forsvinder.

Eller hvis du nu er sammen med en partner, som elsker dig. Hvis han/hun ikke kan være nærværende og rumme dig på godt og ondt.

Mangle på nærvær (stress mm.) dræner selvværdet!

Eksempel: Jane kom til mig, fordi hun altid var mere optaget af at gøre andre glade, end hvad der var godt for hende selv.
Det virker måske umiddelbart som kærligt. Men det var det ikke for Jane. Hun havde nemlig gjort dette i hele sit liv, og var efterhånden drænet for både energi, selvværd og livsglæde.

Vi var omkring forskellige sider og følelser hos Jane. Også de mindre pæne som irritation og vrede. Som hun først havde svært ved. Efterhånden kunne hun også give dem lov til at være der – uden at de skulle hældes i hovedet på andre. Det vender vi tilbage til i næste indlæg. Hvordan du kan bruge vreden konstruktivt.

Jeg er ked af at sige det, hvis du er lidt lige som mig selv – at du gerne vil kunne gøre alt selv. Men for virkelig at styrke dit selvværd har du brug for at et andet menneske ser, hører og forstår dig. Derfor virker selvhjælpsbøger ikke altid “hele vejen”.

  • Hvis du endnu ikke er blevet set, hørt og forstået i tilstrækkeligt omfang. Så find et menneske, som du kan mærke, er oprigtig interesseret i dig. Som kan være nærværende. Og som du kan stole på ikke siger noget af det fortrolige videre. Det kan være en af dine venner, kollegaer, familie eller måske en terapeut som mig
  • Fortæl så om nogle af de sider eller følelser hos dig, som du helst vil gemme væk. Som, du synes, er pinlige, barnlige, ikke gode nok, grimme ja måske skamfulde
  • Lad den anden se, høre og forstå dig

De fleste mennesker oplever lettelse ovenpå dette. Du får ganske enkelt ejerskab over mere af dig selv.

Fortæl mig om dine oplevelser med at “dele” dig med en anden, der kan være nærværende. Skriv gerne en kommentar her (jeg skal nok anonymisere dem alle)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *